La revista degana en valencià

Sala Russafa conclou la seua XIV temporada amb Shakespeare i la dansa de la companyia Arden

  El Festival de Tallers de Teatre Clàssic de Sala Russafa conclou amb l’estrena absoluta de ‘Lear’, una adaptació del famós text de Shakespeare signada i dirigida per José Zamit, que interpreta l’alumnat de ‘Taller Postgrau d’interpretació per a professionals’ i posa el focus en les relacions familiars.

I se suma a aquesta programació de ‘Las mujeres del bosque de Arden’, un homenatge als personatges de la companyia valenciana, que enguany celebra el seu 30 aniversari. Toni Aparisi ha creat amb l’alumnat del ‘Taller no professional de dansa’ aquest espectacle on, al costat del moviment, també té espai la paraula.

Així conclou una temporada en la qual s’han oferit 186 funcions, entre representacions escèniques, concerts i activitats paral·leles on s’inclouen xarrades, presentacions literàries… una intensa activitat durant nou mesos i mig que ha sigut recolzada pel públic.

La XIV temporada de Sala Russafa arriba a la seua fi. Aquesta setmana conclou la programació escènica, les activitats paral·leles i les classes de la seua línia formativa. El centre cultural i docent passarà a estar tancat al públic fins a setembre, encara que es mantindrà activa la seua faceta com a espai de creació, acollint assajos i treballs preparatoris d’algunes companyies residents.

Per a acomiadar-se dels espectadors, la sala ofereix dues estrenes absolutes dins del seu Festival de Tallers de Teatre Clàssic.

Del 26 al 28 de juny podrà veure’s Lear, una versió del text creat per Shakespeare, autor indispensable en totes les edicions d’aquest festival. José Zamit signatura i dirigeix una adaptació en la qual ha potenciat el drama familiar, el conflicte que hi ha entre el despòtic rei i les seues filles, així com el que viu Gloucester amb els seus fills.

“Crec que és la tragèdia shakespeariana més gran i una de les més complexes de treballar per la riquesa en matisos dels personatges, que experimenten una gran evolució interior al llarg d’aquesta història” explica el director i docent del ‘Taller de Postgrau d’Interpretació per a professionals’ que imparteix en l’Acadèmia Escènica de València.

El seu alumnat és l’encarregat de portar a escena aquest nou muntatge. Tots han completat estudis previs d’art dramàtic i han tingut les seues primeres experiències laborals en el teatre. Pel que en aquest curs especialitzat se centren en les habilitats per a encarnar personatges i escenes de tall clàssic, amb textos habitualment en vers, que van entrenant a través de la posada en peus d’un espectacle, en aquest cas Lear.

Repartiment de ‘Lear’.

Isabel Doceda, Isabel Sánchez, Sandra Guasp, Mar Belda, Lucía Mendoza, Inés Gómez, Nina Muñoz, Elena Escudero i Lisandro Brito són el repartiment d’aquest espectacle que parla de les relacions paternofilials i de la seua complicació davant el relleu generacional. També es mostren les lluites de poder intrafamiliars en una història que tracta el pas del temps, de la ingratitud i de la incomprensió que poden portar l’ésser humà a enfrontar-se a si mateix i a descobrir la seua fragilitat davant el món. Una tragèdia que no perd vigència, malgrat haver sigut escrita a principis del segle XVII, i que demostra perquè Shakespeare és un dels grans autors universals.

La programació del festival de tallers també té espai per a la dansa, gràcies al curs impartit pel coreògraf i ballarí Toni Aparisi. El 29 de juny acull l’estrena absoluta de Las mujeres del bosque de Arden, un homenatge al 30 aniversari que està celebrant en 2025 la companyia de teatre Cremen Produccions, impulsora i gestora de Sala Russafa.

“Vaig parlar amb Chema Cardeña per a encarar el projecte. Decidim centrar-ho en els personatges femenins i vam fer una cronologia dels seus espectacles per a anar seleccionant quins podíem treballar. A partir d’ací, amb extractes dels llibrets originals, es va anar tancant el llistat de moments i dones que volíem representar”, explica Aparisi, un repte complicat perquè suposava passar del teatre de text a la dansa.

Amb la col·laboració de l’alumnat del ‘Taller no profesional de danza’, al llarg del curs van anar creant una sèrie de coreografies en les quals es retrata a personatges femenins complexos i forts, molts d’inspiració històrica, com Joana de Castella (Matar al rey), La Calderona (La puta enamorada) o Louise de La Valière (El iidiota a Versalles) i altres de creació pròpia, ambientats en moments clau de la història, com Diotima a la Grècia Clàssica (El banquete), l’Elsa de l’Alemanya nazi (Shakespeare en Berlín) o l’argentina Àvia de Plaza de Maig, Sofía (El perfume del tiempo).

Secundant-se en determinats moments en fragments de text de les obres originals, en l’espectacle es van succeint números de ball en dueto, solitari o en grup interpretats per Alice Royaards, Amèlia Pascual, Ana Gimeno, Carmen Bort, Estefanía Montosa, Laura Yáñez, Lola Ramos, Lorena B. López, Mª Carmen Giménez, Manuel Corrons, María José Mirasol, Marta Vicent, Neus Llàcer, Nuria Isabel Olmedo, Sofia Granados, Sol Font, To Berti, María García i Marta Chust. Utilitzant unes cadires per a generar posicions en l’espai i moviments escènics, aquest tribut a les protagonistes de gran part de la producció escènica de Arden serveix per a acomiadar la temporada de Sala Russafa.

Repartiment de ‘Las mujeres del bosque de Arden’.

Un lloc de trobada per al públic i per als professionals de l’escena

En plena adolescència, amb les seues XIV temporades en actiu, Sala Russafa va consolidant-se com una aposta interessant per al públic, a l’hora de triar en la cartellera valenciana. I per a les formacions que volen exhibir els seus treballs. Aquesta temporada han sigut 13 nacionals i 15 autonòmiques.

“El balanç artístic de la programació escènica és molt bo, la veritat. Estem molt contents de la qualitat dels espectacles que hem reunit en els cicles de programació que desenvolupem al llarg de la temporada”, explica Juan Carlos Garés, director del centre, per a qui és fonamental treballar amb continuïtat i coherència el calendari d’exhibició. “Estem aconseguint que els espectadors sàpien que el cicle de companyies nacionals sol concentrar-se en el primer terç de la temporada i confien en la selecció de propostes que fem”, comenta Garés, assenyalant la recepció d’obres com a Filles de la misericòrdia, Estebanillo González, Don Joan en els inferns o Esperant a Godot.

Respecte al ‘Cicle de Companyies Valencianes’, que sol concentrar-se majoritàriament entre gener i maig, destaca el gran nivell de les peces programades i que s’ha aconseguit reunir 6 estrenes absolutes. Tractant-se d’un teatre privat de grandària mitjana i pressupost modest, aquesta aposta de les formacions a l’hora de presentar les seues noves creacions en Sala Russafa és un senyal de confiança que valoren moltíssim.

“Les jornades prèvies a una estrena absoluta són molt delicades, tot ha d’acabar d’encaixar, l’escenografia, l’ambientació sonora, el disseny de llums… Les companyies que venen a estrenar el nostre teatre compten amb diversos dies per als treballs d’implantació. I es troben amb tot el nostre equipament i personal tècnic donant-los totes les facilitats. Aquest compromís és un factor perquè molts ens trien amb la idea d’estrenar en les millors condicions possibles”, explica el director del centre cultural, assenyalant com un altre element crucial la connexió que permet Sala Russafa amb els espectadors, en comptar amb un públic fidel.

Aquesta temporada, el seu escenari ha acollit 156 funcions d’arts escèniques, 5 concerts i 25 activitats paral·leles, que agrupen des de xarrades, live pòdcast o presentacions de llibres a espectacles de Standup Commedy. Una programació que molt possiblement la pròxima temporada presentarà novetats. “Estem veient com introduir nous cicles que ens acosten a públics diferents”, explica Juan Carlos Garés, en representació d’un equip disposat a treballar per a continuar incrementant la quantitat de persones que, com a espectadors, artistes o alumnes passen pels 1.200 metres quadrats d’aquest centre dedicat a la creació, formació i exhibició d’arts escèniques, però obert al pensament i a altres disciplines de la cultura. I que a partir de mediats de setembre tornarà a obrir les seues portes.

PROGRAMACIÓ ESCÈNICA JUVENIL I ADULTS
XIV FESTIVAL DE TALLERS DE TEATRE CLÀSSIC

LEAR ESTRENA ABSOLUTA. Alumnat taller postgrau d’interpretació per a professionals
Text: William Shakespeare
Versión i direcció: José Zamit
Producció: Acadèmia Escènica de València
Intèrprets: Isabel Doceda, Isabel Sánchez, Sandra Guasp, Mar Belda, Lucía Mendoza, Inés Gómez, Nina Muñoz, Elena Escudero i Lisandro Brito.
Sinopsi: Una història d’ingratitud i incomprensió, en la qual l’ésser humà s’enfronta a si mateix i també a les forces de la naturalesa per a descobrir-se fràgil i indefens. Una tragèdia sobre les relacions familiars i el poder, el relleu generacional i la bretxa entre pares i fills.
Sessions: 26, 27 i 28 de juny a les 20 h.
Entrades: 10€ en taquilla. 8€ venda anticipada en la web del teatre, carnet de jubilat o estudiant i residents en Russafa.

LES DONES DEL BOSC DE ARDEN ESTRENA ABSOLUTA. Alumnat taller de dansa per a professionals
Coreografia: Toni Aparisi, amb la col·laboració de l’alumnat
Direcció: Toni Aparisi
Producció: Acadèmia Escènica de València
Intèrprets: Alice Royaards, Amèlia Pascual, Ana Gimeno, Carmen Bort, Estefanía Montosa, Laura Yáñez, Lola Ramos, Lorena B. López, Mª Carmen Giménez, Manuel Corróns, María José Mirasol, Marta Vicent, Neus Llàcer, Nuria Isabel Olmedo, Sofia Granados, Sol Font, To Berti, María García i Marta Chust
Sinopsi: Homenatge al 30 aniversari de la companyia de teatre Cremen. Endinsant-se en els forts i complexos personatges femenins dels seus espectacles, molts d’inspiració històrica, es va fent un recorregut a través del moviment i el simbolisme de les coreografies a aquestes dones que adquireixen en aquesta peça de dansa una nova vida.
Sessions: 29 de juny a les 20 h.
Entrades: 10€ en taquilla. 8€ venda anticipada en la web del teatre, carnet de jubilat o estudiant i residents en Russafa.

MÉS INFORMACIÓ: 963 107 488

RESERVA D’ENTRADES: salaruzafa@arden.es

VENDA ANTICIPADA: www.salarussafa.es