L’actual model de transport basat en la hipertrofia i el predomini dels vehicles de motor provoca cada any a Espanya uns 2.000 morts a les carreteres, 16.000 més per la contaminació, 20.000 ferits greus pels accidents, pèrdues de 10.000 milions d’€ i uns 10 milions d’animals atropellats… A més destrossa el territori amb la inacabable xarxa vial, és el principal emissor de contaminants a les ciutats, origina dependència dels països productors de petroli, amb l’encariment inevitable, l’endeutament extern i les guerres interminables per apropiar-se dels últims jaciments de petroli.
Per altra banda, el transport és ací el major emissor de CO2 (33% del total), principal gas del calfament climàtic, que s’accelera i està fent pujar els termòmetres cada any més, amb rècords i ones de calor encadenades per damunt dels 40ºC i el mar arribant als 30ºC. Ja estem 1’5ºC per damunt les temperatures mitjanes globals i de seguir així els científics calculen que poden pujar a més de 3ºC en poques dècades, com si estiguérem al Sàhara, de manera que tindrem dies de 60ºC i sols serà habitable la Cornisa Cantàbrica*.
Entens la gravetat de la situació? Quin món vas a deixar als teus fills i nets?
Als nostres pobles ja no caben més vehicles i en les hores punta hi ha embussos en totes les entrades i eixides, l’ús tan excessiu i irracional dels vehicles motoritzats arriba fins al punt que el 50% dels desplaçaments amb vehicles de motor en les nostres ciutats són per anar a menys de 3 km i el 10% a menys de 500 metres… Doncs a menys de 500 metres es pot anar perfectament a peu i a menys de 3 km la bicicleta és el vehicle ideal perquè arriba en pocs minuts i té un muntó d’avantatges: és barata, no gasta combustible, no contamina, fas exercici, a penes ocupa espai, no és perillosa (a velocitat de passeig, que és com la recomanem), s’aparca en qualsevol lloc, té un manteniment fàcil que pot fer qualsevol, permet gaudir de l’entorn, etc.
Amb tants problemes com originen els vehicles de motor i amb la població atordida per tanta publicitat pro-cotxe resulta necessari celebrar la Setmana Europea de la Mobilitat (Sostenible) del 16 al 22 de setembre i el Dia Sense Cotxe el 22-S per a reflexionar i conscienciar la població perquè viatge menys, consumisca productes de proximitat, utilitze racionalment els autos, etc. etc. I en eixe sentit, nosaltres tornem a proposar estes mesures de sentit comú per a fomentar el transport sostenible:
A nivell local, cada Ajuntament hauria de dissenyar una xarxa de carrers i carrils per a vianants i ciclistes, òbviament amb accés per a urgències i autos dels residents (a velocitat reduïda), una xarxa que connecte els punts neuràlgics de la població: instituts, escoles, parcs, centres de salut, hospital, estació, polígons industrials, etc. En la resta de carrers, el trànsit urbà hauria de pacificar-se reduint la velocitat i controlant que ningú la sobrepasse, tal i com estan fent en les ciutats més avançades. A més caldria realitzar bones campanyes de conscienciació ciutadana i foment del peu+bici+tren, i reiterar-les fins que els ciutadans ho assumisquen; cal implicar personatges públics com ara alcaldes, regidors, influencers, famosos i altres; crear una patrulla de municipals en bici amb voluntaris que es veja a diari pel poble, com fan també en altres llocs; organitzar dies de la bici als centres educatius; ficar aparcabicis bons en llocs claus; etc.
A nivell comarcal s’hauria de fer la Xarxa Verda, amb l’estudi rigorós de les actuals connexions interurbanes i les alternatives existents, per vore quins camins valen i quins carrils cal fer; l’objectiu seria aconseguir aviat una xarxa de camins i carrils bici que comunique tots els pobles pel traçat més curt, amb plena seguretat i mínim de cost i impacte, aprofitat els que ja existixen. Fa dècades que estem reivindicant tot açò.
I a nivell intercomarcal ja tenim la Via Verda Manuel-Xàtiva i s’hauria de completar l’antic traçat del ferrocarril des de Carcaixent fins a Tavernes i Dénia per a acabar la Via Verda Ribera-Safor-Marina, que podria connectar-se amb l’anterior per mig dels camins rurals i el camí vora via. I també cal completar i senyalitzar la Via Verda del Xúquer unint els pobles de la Ribera Baixa amb els de l’Alta per mig de les motes, camins rurals i carrils bicis necessaris, el 90% ja està fet i sols cal completar-lo. Les Vies Verdes són comuns a tota Europa i perfectament factibles, barates perquè costen menys de la dècima part que una autovia o AVE de la mateixa longitud, i molt útils perquè connectarien la costa amb l’interior per un camí segur, d’escàs pendent, agradable i promotor del turisme verd, que vindria des de les massificades i insostenibles platges cap a l’interior, impulsant la nostra economia. Una altra mesura important seria aconseguir que RENFE i FGV faciliten el transport de bicicletes en tren, Ajuntaments i Mancomunitat haurien de demanar-ho als gestors d’ambdues empreses.
En definitiva i resumint, cal dissuadir dels vehicles motoritzats i posar de moda l’anar a peu, en bici i en transport públic. I si les institucions i la gent més conscient s’impliquen, podem aconseguir-ho en poc de temps perquè les nostres ciutats i el nostre clima són ideals per al transport sostenible i l’emergència climàtica ens ho està demanant a crits amb ones de calor, sequeres, megaincendis forestals, tornados, plogudes torrencials, inundacions, pujada del mar i pèrdua de platges, etc.
Per tot això, La Ribera en Bici-Ecologistes en Acció invitem a tothom que puga a deixar l’auto almenys durant esta Setmana de la Mobilitat (Sostenible) i el Dia Sense Cotxe i passar-se al peu+bici+tren, a lo millor t’agrada i repetixes perquè realment és bo per a la teua salut, per als demés i per al Medi Ambient!
* https://www.rtve.es/noticias/20210821/antonio-turiel-csic-aumento-tres-grados-espana-habitable-norte/2162483.shtml