Exercicis i reflexions per mantindre actives les neurones a qualsevol edat
La memòria és com un múscul: si no la fem servir, es debilita. En aquest text trobareu consells pràctics i activitats per entrenar el cervell, cuidar la memòria i, sobretot, fer-ho amb ganes.
AGAFA UN FULL I ESCRIU LES RESPOSTES als exercicis que estan més a baix (també tens les respostes al final). O si ho prefereixes:
SI JO TENIA MEMÒRIA!
És una de les frases que més utilitzem les persones quan anem fent-se majors.
Més enllà del procés de deteriorament natural de totes les criatures vives, si nosaltres no posem de la nostra part li estarem facilitant el camí al “SI JO TENIA MEMÒRIA!”.
Exactament igual que els ocorre als músculs: si no els fem servir, perden capacitat de resposta. Quan menys camines, més dificultat tens per caminar; quan menys treballes les capacitats cognitives, més dificultat per mantenir-les actives.
Escriure ajuda a recordar
Recorda que és aconsellable escriure a mà. També cal escriure la data cada dia de treball.
No hi ha gens de pressa per acabar res: el fet important és la quantitat i la qualitat del temps amb què t’impliques a donar-li feina a les neurones —no que el resultat final siga perfecte.
I sempre serà més gratificant treballar, si pots fer-ho, amb altra gent que treballar a soles.
I molt millor treballar a soles que no fer res.
Organitza’t: un lloc per a cada cosa
De la mateixa manera que a casa és imprescindible, i no negociable, obligar-se a complir allò d’un lloc per a cada cosa i cada cosa al seu lloc, a l’hora de fer moltes activitats cal decidir una seguideta, un procediment, per anar responent.
Les activitats són l’entrenament
Aquestes activitats serien l’equivalent a l’entrenament. El partit el jugues tu en les activitats del dia a dia, en cada repte al qual t’enfrontes, en cada nou projecte que encetes.
A la nostra edat, el “A FALTA DE MEMÒRIA, CAMES” cal anar substituint-lo per “A FALTA DE MEMÒRIA, GANES!”.
Si deixes d’estar activa, les neurones també s’acomodaran a no fer res.
FES (mai no deixes d’estar activa i activada);
FES DE MANERA DIFERENT (canvia rutines i moviments automatitzats: canviar de peu al pujar, canviar de camí…);
i FES COSES DIFERENTS.
Són tres puntals fonamentals per a plantar-li cara al deteriorament cognitiu.
SESSIÓ 1: Posar en marxa la memòria
AGAFA UN FULL I ESCRIU LES RESPOSTES A MÀ
Com ja ens dona el mateix dilluns que dimarts, dia 14 que dia 16, ho deixem córrer… i al remat comencem per no saber ni en quin dia estem i així comencem a perdre l’oremus. Escriu la data sempre que et poses a la faena.
Comence el __________________ dia ___ d ____________ del ______
1 .Recorda i escriu el nom de les persones que vivien prop de ta casa quan eres una criatura.
(Per seguir un PROCEDIMENT, pots començar de més propet a més lluny i si, després de pensar una estona, no li poses nom a alguna persona, prova de recordar algun tret que la identifique).
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
2. Ara fes el mateix, però amb la gent que viu a hores d’ara a la mateixa finca que tu, o a les cases de prop d’on vius tu.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
3. Si repasses les monedes actuals, en recordaràs ____ diferents. Si recordes els bitllets, en recordaràs fins a ____. (també és veritat que algun bitllet mai o molt poques voltes l’hauràs tingut entre mans).
3.1 Les monedes actuals poden ser:
d’______ cèntim; de _______ cèntims; de ___________ cèntims;
de ________ cèntims; de __________ cèntims; de ____________ cèntims; d’ ________ euro
o de _________ euros.
3.2 I els bitllets:
de _________ euros; de _________ euros; de _________ euros; de _______________ euros; de
__________ euros; de _____________ euros o de _______________ euros.
3.3 Pensa que podries comprar amb cadascuna de les monedes:
- Si la moneda és d’_____________, podria comprar _____________
_____________ o també ______________________________________
- Si la moneda és de ____________, podria comprar _____________
_____________ o també ______________________________________
- Si la moneda és de _____________, podria comprar ____________
_____________ o també ______________________________________
- Si la moneda és de ____________, podria comprar _____________
_____________ o també ______________________________________
- Si la moneda és de ____________, podria comprar _____________
_____________ o també ______________________________________
- Si la moneda és de ____________, podria comprar _____________
_____________ o també ______________________________________
- Si la moneda és d’_____________, podria comprar _____________
_____________ o també ______________________________________
- Si la moneda és de ____________, podria comprar _____________
_____________ o també ______________________________________
3.4 I si la compra la feres amb bitllets:
- Si el bitllet és de ______________, podria comprar ______________
_____________ o també ______________________________________
- Si el bitllet és de ______________, podria comprar ______________
_____________ o també ______________________________________
- Si el bitllet és de ______________, podria comprar ______________
_____________ o també ______________________________________
- Si el bitllet és de ______________, podria comprar ______________
_____________ o també ______________________________________
- Si el bitllet és de ______________, podria comprar ______________
_____________ o també ______________________________________
- Si el bitllet és de ______________, podria comprar ______________
_____________ o també ______________________________________
- Si el bitllet és de ______________, podria comprar ______________
_____________ o també ______________________________________
4. Localitza i escriu les primeres paraules de la introducció inicial amb més de quatre lletres que porten la lletra A al lloc on s’indica. L’activitat s’acaba quan ja en tens escrites un parell a cada lloc:
- En primer lloc: actives,______________________________________ .
- En segon lloc: majors, _______________________________________ .
- En tercer lloc: _____________________________________________ .
- En quart lloc: ______________________________________________ .
- En cinqué lloc: _____________________________________________ .
- En sisé lloc: ______________________________________________ .
- En seté lloc: ______________________________________________ .
- En huité lloc: ______________________________________________ .
- En nové lloc: ______________________________________________ .
5. Relaciona cada locució (refrany, dita, frase feta…) de la primera columna amb una de l’altra columna que tinga un significat semblant:
| Parlar foc i flama | No fa ni pols, ni remolí |
| Portar pel carrer de l’amargura | Una caterva |
| No para en torreta | Anar cagalló per séquia |
| A burro barra | On hi ha campanes, hi ha badalls |
| No hi ha roses sense espines | Des de fa la intemerata |
| Quedar-se baló | No li caurà la casa damunt |
| Ni pica, ni vola | Arribar a les curtes |
| I quin encantillo! | Fer el pulmó agre |
| De l’any de la ximbamba | Bon pilot, bon farinot |
| Fer bon acomodo | Acabar com el ball de Torrent |
| No traure la mà del carabassí | Dir fel per la boca |
| Acabar com el rosari l’aurora | No tindre ni un gallet per fer cantat un cec |
| Unflar el barret de guitzes | Té olleta amb pelletes |
| Arribar a la quina | No traure clarícia |
| Un Potosí | Fer carrera |
6. Emplena el espais buits amb el número tres i col·loca el nom de les comarques corresponents al seu lloc: L’ALACANTÍ, L’ALT MILLARS, EL BAIX MAESTRAT, L’HORTA SUD, LA PLANA D’UTIEL-REQUENA, ELS PORTS, EL RACÓ D’ADEMÚS LA SERRANIA i VALÈNCIA.
De les _ _ Comarques del País Valencià, __ tenen una superfície superior als 1.200 km2.. Són:
__ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ .
__ __ __ __ __ __ __ __ __ __ .
__ __ __ __ __ __ __ __ ‘ __ __ __ __ __ – __ __ __ __ __ __ __ __ .
Altres _ freguen o superen el mig milió d’habitants. Són:
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
I les _ que no has escrit abans, tenen una densitat de població inferior a vuit habitants per km2.. Són:
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
![logo-3[1]](https://revistasao.cat/wp-content/uploads/2018/02/logo-31.png)




