La revista degana en valencià

Estiu-tardor: temps de festivals… i de lluita

He volgut repetir el mateix títol de l’article de setembre de l’any passat, intencionadament. No és que tot continue igual, sinó que, segurament, en l’inici de la programació de tardor dels pobles del Circuit Cultural Valencià la incertesa de la participació de l’Institut Valencià de Cultura és encara més gran. Els municipis integrants del Circuit, que, com ja hem dit, han augmentat considerablement, han presentat les seues propostes de programació i l’IVC les ha aprovades totes (excepte casos d’errada administrativa) amb el compromís de fer-se càrrec del caixet. Això seria ideal per al Circuit i per a la professió valenciana; el problema és que el pressupost no ha augmentat i, a hores d’ara, és totalment insuficient. El problema és gran i la solució difícil.

L’estiu està acabant i és sinònim de festivals, sobretot el gran festival valencià d’agost: Sagunt a Escena, del 31 de juliol al 23 d’agost. L’edició d’enguany ha apostat per l’excel·lència, amb gairebé 15 espectacles de teatre, música, dansa i circ de nivell estatal, però amb gran presència valenciana, repartits entre el teatre romà i diversos espais municipals. Com cada any, el festival ha sigut un gran èxit de públic, però potser caldria destacar-ne alguns aspectes no tan positius: d’una banda, ja al 2024 la càvea superior del teatre es va tancar al públic per seguretat, i continua igual. Això redueix l’aforament un 30 %, aproximadament de 1.000 a poc més de 600 persones. Lluny de solucionar el problema, s’ha creat un conflicte entre administracions sobre a quina correspon la competència; finalment sembla que l’Ajuntament de Sagunt se’n farà càrrec, i confiem que en l’edició del 2026 estiga solucionat el problema.

D’altra banda, la direcció del festival feia anys que estava externalitzada i es licitava públicament; Imma Expósito de PRO21 era la directora de les darreres edicions. A hores d’ara, ha deixat de licitar-se i se n’ha fet càrrec María José Mora, la directora adjunta d’Arts Escèniques de l’IVC i també directora del festival Dansa València en les darreres edicions. No dubtem de la capacitat de Mora, però entenem que no és bo l’acumulació de càrrecs en la mateixa persona (sobretot si el càrrec principal té un accent polític, tot i ser tècnic, i les direccions són molt més tècniques), i que la direcció d’un festival suposa moltíssim temps de visió d’espectacles, assistència a festivals, etc. A banda de donar participació a la professió i a l’empresa privada i fomentar així riquesa.

En positiu, la tardor, a banda de les reobertures de sales i programacions, ens porta dos importants festivals: Russafa Escènica. Festival de Tardor (17-26 de setembre), que fa ara 15 anys, sota la direcció de Jerónimo Cornelles i amb el lema «Pirueta amb doble salt cap arrere», i la 35a Mostra Internacional de Mim de Sueca (18-21 de setembre), amb la direcció d’Ángeles González, que com cada edició ens sorprén amb espectacles internacionals programats en espais poc convencionals de la població. En dansa, el festival Circuito Bucles (20 setembre-11 octubre), dirigit per Isabela Alfaro, porta la dansa a diferents espais i municipis valencians.

I acabarem amb una bona i poc habitual notícia: l’espectacle La invasión de los bárbaros, de Chema Cardeña i la Companyia Arden, s’ha portat al cine de la mà de Vicent Monsonís al guió i direcció, amb el títol La invasió dels bàrbars. Amb la mirada supervisora de Cardeña, compta amb algunes de les actrius de l’obra de teatre i amb un elenc molt valencià. La promoció i distribució pel circuit de cines estatals es realitzarà a través d’un Verkami que, tot i haver arribat a la meta, continua encara obert.

Ens congratula, malgrat la mala gestió dels nostres dirigents, poder trobar iniciatives tan interessants i que la ciutadania hi participe.

I recorda: la Cultura és segura, i cura!

 

Revista núm. 516, pàg. 50. Setembre 2025.