La revista degana en valencià

Tots els dies són Dia de la Bici

Hi ha conductors que quan veuen una bici pel carrer arruguen la cara i pensen que els està fotent, que el/la ciclista podia haver-se quedat a casa. I quan senten que en tal o qual ciutat estan fent qualsevol cosa en favor de les bicicletes, arriben a creure que ja s’estan passant amb el capritxet de les bicis…

Encara hi ha gent que li costa entendre que el problema no són les bicicletes sinó els automòbils, concretament els 1.400.000.000 d’autos que circulen pel món, els 500.000 que roden cada dia per València, els 25.000 o més que ocupen diàriament els carrers d’Alzira, etc. Aquest és el vertader problema, que els autos són massa i ho desborden tot, llançant cada any milers de milions de tones a l’atmosfera de CO₂, NOx, COV, partícules, O3, soroll, etc., etc.

Tal allau d’autos provoquen més d’1.350.000 de morts al món per accidents de trànsit cada any (uns 1.800 a Espanya) i la seua contaminació origina 10 vegades més de morts (uns 30.000 ací), més les desenes de milions de ferits greus i invàlids o malalts per ambdues causes, més l’entorn de les ciutats destrossat pels escalèxtrics de carreteres i, com a efecte secundari, però no menys greu, la caloreta insidiosa que va pujant imparable dècada rere dècada, de fet el transport és el sector que més gasos d’efecte hivernacle emet i, per tant, el responsable més gran de l’emergència climàtica…
El més graciós, i ridícul, d’aquesta situació és que en la majoria dels desplaçaments urbans els automòbils sols duen 1,3 persones per auto (1000 kg de cotxe per a desplaçar 100 kg de passatgers, un rendiment ínfim) i són desplaçaments per anar a menys de 3 km, una distància que en bici es fa en menys temps si comptem el temps de desaparcar, parar en embussos, tornar a aparcar, etc.
Per tant, quan una persona elegix la bici per a traslladar-se per la ciutat, en realitat està fent-li un favor a tothom (inclús als conductors d’autos i les seues famílies) perquè no contamina, no calfa l’atmosfera, a penes ocupa espai, no consumix derivats del petroli, no dona diners a les petrolieres, no provoca guerres i terrorisme pel control dels pous petroliers, etc., etc., a més d’estalviar despeses a la Seguretat Social en evitar la contaminació i fomentar l’exercici físic. Les bicis són, per tant, una de les millors solucions a l’insostenible model de transport actual.

Als que encara no ho entenen, caldria preguntar-los si és just que els xiquets hagen de respirar l’aire contaminat pel hiper-mega-unflat parc automobilístic, quan els més petits són precisament els més sensibles i perjudicats en la salut, i no tenen culpa de res. Serà just que els nostres nets o besnets, que encara no han nascut, es troben un clima xafogós on siga penós viure, amb plagues noves, el mar elevant-se i destruint les platges, sequeres persistents, incendis forestals imparables, desertificació pertot, etc., etc., quin mal han fet ells per a rebre un món molt pitjor i molt més pobre, un món saharitzat, serà just açò?

Doncs els ecologistes pensem que no, ni és just per als que vindran després ni per a nosaltres tampoc, per això fem de Pepet Grill denunciant el que passa i demanant bicivianantitzar els centres urbans, limitar a 30 km/h reals la velocitat màxima en les ciutats, connectar amb vials segurs per a ciclistes i vianants, polígons i nuclis urbans, unir amb la Xarxa Verda tots els nostres pobles, etc. I els científics (IPCC, PNUMA, AIE…,) ens donen la raó en els seus últims informes, on conclouen que durant esta dècada hem de reduir les emissions de gasos hivernacle a la meitat, la qual cosa implica decréixer a la meitat sobretot el transport, si no volem caure en una situació irreversible i accelerada de calfament climàtic i desertificació.

Per això, fa ja 26 anys, demanàrem la Via Verda Ribera-Safor (VV) sobre la plataforma abandonada de l’antic trenet que anava des de Carcaixent fins a Dénia, uns 60 km entre tarongers i pinades, que ja tenim quasi acabada fins al Portitxol (falta el tram inicial de Carcaixent, la rodona en Aigües Vives i tota la part posterior al Portitxol). I per això després hem reivindicat la VV Ribera-Costera, entre La Pobla, Manuel i Xàtiva, la qual visitarem en bici la setmana que ve, el diumenge 11. També hem proposat el Camí del Xúquer entre Cullera i Sumacàrcer aprofitant camins rurals i motes, ja fets en el 90% de l’itinerari. Amb el que costa 1 sol km d’autovies o AVE podríem acabar les dues VV i el Camí del Xúquer, unes VV com les més de 100 que hi ha per tota Espanya i les 14 de la Comunitat Valenciana, totes amb molt d’èxit en visitants i foment del turisme verd, sostenible i dinamitzador de l’economia local.

Per això se celebra el Dia Mundial de la Bici, i per això nosaltres proposem que cada dia de l’any siguen Dies de la Bici…