Una història d’amistat entre dos xiquetes durant el confinament guanya el Premi de Teatre Infantil Escalante
11/01/2021
La dramaturga castellonencaÀfrica Hurtado s’ha alçat amb el Premi de Teatre Infantil Escalante 2020 per la seua obra Abril a casa, una història d’amistat epistolar entre dos xiquetes ambientada i forjada durantel confinament.
Com assenyala la diputada provincial de Teatres, Glòria Tello, “el guardó, que busca fomentar la creació i divulgació de la literatura dramàtica en valencià per al públic infantil, es consolida en la seua cinquena edició com un dels premis més destacats en la seuaespecialitat i reafirma l’èxit de la seuaconvocatòria, a la que enguany han concorregut 12 obres, el nombre més gran de candidatures presentades des de la seuacreació”.
El Premi de Teatre Infantil Escalante, dependent de la Diputació de València, estàdotat amb 5.000 euros i la publicació del textguanyador per l’editorial Bromera. El juratd’esta edició, compost per Adrià Novella, Berta Esparza, Ramon Roselló, Gabriel Ochoa i Sònia Alejo, va acordar per majoria de votsconcedir el guardó a Abril a casa, “un textacurat, senzill i emotiu sobre la realitat de la pandèmia per a xiquetes i xiquets, i les seuesconseqüències. L’amistat, els conflictesfamiliars o la rutina creativa d’una xiqueta sónels temes tractats amb una delicadesa moltexpressiva i plena d’emotivitat”.
Escriure en temps de pandèmia
Per a Àfrica Hurtado (Castelló 1983), rebre esteguardó ha sigut tota una sorpresa: “El de l’Escalante és un premi molt important i necessari, perquè no hi ha moltsreconeixements que donen suport a la dramatúrgia infantil. A més, no era la primera vegada que em presentava, així que quan emvan cridar per a comunicar-m’ho em va donar molta alegria perquè no m’ho esperava”.
La idea d’Abril a casa és fruit de l’obligació de romandre a casa durant els mesos incipients de la pandèmia: “Tenia curiositat per saber comseria la percepció dels xiquets i xiquetes sobre el que estava ocorrent, quina seria la seuarutina sense anar a l’escola ni al parc, ni veureo jugar amb els amics i estar tot el dia tancats a casa”. El mateix títol de l’obra ens presenta a la seua protagonista i el seu context temporal: “Abril és el nom d’una xiqueta de 8 anys que es veu obligada a estar tancada a casa durant totel mes d’abril”. Un dia que està avorrida mirantper la finestra de la cuina, avança Hurtado, “s’adona que una nova família s’ha mudat al pis d’enfront i que un dels seus membres és una xiqueta de la seua mateixa edat a la que decidirà escriure-li una carta i amb qui iniciaràuna amistat”.
Encara que la història és fictícia, la seuaautora, mare d’un xiquet de 4 anys, Teo, revela que el tema de la correspondència i “la il·lusió, quasi obsessió” per esta, està basada en la realitat: “Fa un any descobrirem una aranya al sostre del saló a la qual batejarem Matilda. Quan vam pintar la casa, vam haver de deixar-la en un arbre i començarem a escriure-li a Teo cartes signades per ella explicant-li que estavadonant la volta al món”. Un ritual que en el confinament es va convertir en una cosa primordial per al menut, sempre pendent del correu, i l’entusiasme del qual per descobrir les noves gestes de la seua amiga va servir de germen a la seua mare per a escriure Abril a casa.
Una història d’amistat forjada a través del filblau de l’escriptura entre dos xiquetes que no es coneixen de res però que compartixen la mateixa incertesa sobre la situació que lesenvolta, la necessitat de donar curs a la seuacreativitat i les ganes de comunicar-se. Una obra de plena actualitat per la seua temàtica ien la qual l’humor es convertix en un personatge més que transita per cadascuna de les escenes per a espantar el malson quotidiàd’aquells dies. Àfrica Hurtado és autora de diverses obres com La memoria de los chimpancés; París; Elegiste tener perro; Mentreells encara respiraven aire pur; o A la de tres.