La revista degana en valencià

Una investigació sobre la presència del valencià en el comerç guanya el premi Jesús Tuson sobre diversitat lingüística

15/07/2022

Yaiza Pérez Alonso, sociòloga de la Universitat de València, és l’autora de la tesi doctoral premiada

El premi Jesús Tuson es convoca anualment pel Grup d’Estudis de Llengües Amenaçades de la Universitat de Barcelona, Òmnium Cultural i la Xarxa Vives

La tesi doctoral «Presència i ús del valencià en l’àmbit comercial» ha resultat guanyadora del IV premi Jesús Tuson sobre diversitat lingüística. L’autora del treball és Yaiza Pérez Alonso, sociòloga i professora associada de la Universitat de València (UV), qui ha estat premiada per la seua recerca en l’àmbit lingüístic en l’esfera econòmica i comercial. El treball cerca establir propostes de normalització lingüística en aquest àmbit, especialment en el xicotet comerç, els mercats municipals i els grans centres comercials. La direcció de la tesi doctoral ha estat a càrrec de Beatriz Santamarina Campos, professora en el departament de Sociologia i Antropologia Social de la Universitat de València.

El treball de la Dra. Pérez es proposa identificar els discursos socials sobre l’ús de la llengua en l’àmbit comercial i socioeconòmic i establir el paisatge lingüístic comercial del xicotet comerç, dels mercats i dels centres comercials. L’estudi es basa en l’observació de la llengua vehicular en aquests espais socials a través de l’anàlisi de sis ciutats valencianes: Alacant, Alcoi, Castelló, Elx, Gandia i València. En aquesta anàlisi, Pérez estudia la percepció de l‘ús del valencià en la societat valenciana, la percepció del valencià en l’àmbit comercial i les actituds cap a les propostes de normalització lingüística en aquesta esfera econòmica. Per a l’autora, la situació de desigualtat lingüística entre les dues llengües oficials invisibilitza la llengua pròpia en l’àmbit comercial.

En les conclusions de la tesi, l’autora considera que les polítiques lingüístiques implementades fins al moment han sigut deficitàries en el sector socioeconòmic. Així, el paisatge lingüístic comercial està profundament castellanitzat, especialment en les ciutats d’Alacant, Elx i València. A més, la presència abundant de franquícies comercials ha homogeneïtzat els carrers de les ciutats, perdent en part la identitat, la idiosincràsia i la presència de la llengua. Quant a les propostes per promoure’n l’ús, Pérez aposta per la regulació legislativa de la llengua pròpia en el comerç, l’articulació institucional de propostes de normalització lingüística i una planificació lingüística a llarg termini.

El premi Jesús Tuson sobre diversitat lingüística es convoca anualment de manera conjunta pel Grup d’Estudis de Llengües Amenaçades de la Universitat de Barcelona, Òmnium Cultural i la Xarxa Vives d’Universitats. L’objectiu del premi és promoure la recerca i la transferència de coneixement del patrimoni lingüístic de la humanitat, alhora que recordar i reconèixer la tasca de Jesús Tuson per donar a conèixer i fer respectar la diversitat lingüística del món.

Inscriu-te al nostre butlletí

Top