La revista degana en valencià

Unes illes més verdes per un món més net

Comentàvem en el número 443 que a Mallorca s’està fent una carretera que ha generat polèmica. Tanta fins al punt que el moviment ecologista amenaça d’abstenir-se a les properes eleccions del maig. Dèiem, i mantenim, que hi ha hagut un canvi de mentalitat entre molts mallorquins en matèria de transport: són molts els que demanen un transport públic més potent i unes ciutats i pobles més humans, amb menys cotxes.

Ara que ve l’hora de fer balanços, podem dir que en aquests anys s’han posat les bases d’unes illes més verdes i sostenibles. Començant amb petites coses com, per exemple, al meu poble, Campanet, on tota la il·luminació és ja amb bombetes led, o s’acaba de fer un itinerari per a vianants al centre del poble, cosa que ha eliminat més d’un centenar d’aparcaments de cotxes, que ara s’han d’estacionar als aparcaments dissuasius que s’estan construint.

O a Palma mateix, on s’han incrementat notablement els carrils bici o s’està fent, ara mateix, un bosc urbà, una de les grans mancances de la ciutat. L’únic bosc que hi ha a la ciutat és el de Bellver, al castell. També s’ha apostat fort pel reciclatge, tant a Palma com en molts municipis, i cada any s’incrementa el percentatge de material reciclat.

Però les notícies més importants han arribat des del Parlament, amb l’aprovació d’un decret per a protegir la posidònia l’any passat i l’aprovació, aquest mes de febrer, de la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, una llei considerada exemplar i model a seguir segons grups ecologistes com Greenpeace i Amics de la Terra, i de les poques que pot acomplir els objectius de l’Acord de París sobre el canvi climàtic. La seva aprovació ha estat notícia, fins i tot, al New York Times.

En aquesta llei es determina que l’any que ve s’han de tancar dos grups de la central tèrmica del Murterar, a Alcúdia. Els altres grups es tancaran quan hi hagi el segon cable submarí que uneixi Mallorca amb la península, cap al 2025.

Una de les mesures més importants és la prohibició de circular als vehicles dièsel l’any 2025 i els de benzina a partir del 2035, any en què tots els vehicles hauran d’anar amb energies renovables. Ja a partir de l’any que ve, un 2 % de la flota de lloguer haurà de ser elèctric, fins arribar al 100 % l’any 2035.

A més, s’hauran d’instal·lar plaques fotovoltaiques als nous aparcaments de més de mil metres quadrats i en els existents de més de mil cinc-cents. L’any 2025, tot l’enllumenat públic haurà de ser de baix consum, cosa que, com hem esmentat abans, molts municipis ja han començat a fer.

Una llei que, com no podia ser d’altra manera, no ha estat vista amb bons ulls pels lobbys de poder, com digué el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, i el líder de l’oposició, Gabriel Company, ja ha manifestat que no li agrada i l’ha definida com una «llei suïcida» perquè prohibeix la venda de cotxes dièsel a partir del 2025.

Una llei, per tant, que seria retocada, crec que substancialment, si després de les eleccions del maig la dreta, en qualsevol de les seves variants —cal recordar que al Parlament hi ha el PI, un partit autonomista— obté la majoria. Si, en canvi, l’actual majoria parlamentària hi segueix ja començarem a notar canvis importants a partir del 2020, i l’any 2023, quan acaba la pròxim legislatura, segurament els cotxes elèctrics hauran incrementat notablement la seva presència a les carreteres de les Illes Balears.