La revista degana en valencià

Unim totes les lluites!

19/10/2021

Sostenibilitat ecològica, sostenibilitat econòmica, sostenibilitat per a tot… Per què es parla tant de sostenibilitat? Doncs per una raó molt senzilla: perquè tot el que estem fent amb la biosfera resulta absolutament insostenible. I el que passa amb el clima pot ser el més clarificador i peremptori: els governs duen 42 anys de reunions internacionals, però no apliquen les solucions perquè van directament contra aquest model socioeconòmic, de manera que el calfament augmenta i els fenòmens climàtics extrems provoquen milers de morts, milions de refugiats i pèrdues mil milionàries cada any, en un crescendo que pot fer-se irreversible durant esta mateixa dècada per la retroalimentació que va produint-se1…

Inclús l’economia resulta insostenible perquè vol créixer contínuament i això és impossible en el món real, de forma que estem assistint a l’esgotament o declivi de molts recursos naturals, com ara el petroli (almenys el petroli barat, fàcil d’extraure), amb una producció que decau i s’encarix. A més estem en plena revolució tecnològica amb la robotització de molts processos i l’atur creix imparable, fins al punt que quasi la meitat dels joves no tenen treball i els que en tenen sol ser precari i mal pagat, la qual cosa implica que el sector que més consumix a penes pot fer-ho, i l’economia tremola. El gran capital, per la seua banda, seguix incrementant beneficis i apoderant-se de tot, amb la complicitat dels governs que privatitzen i endeuten els seus països, mentre les bosses de valors s’unflen i allunyen de l’economia real… Potser estem a les portes d’una crisi com la dels anys 30, o pitjor perquè ara s’afegix la climàtica, i els de dalt reaccionen igual: finançant i publicitant el feixisme, com si açò poguera resoldre’s a lo burro.

Governs i grans companyies parlen molt de sostenibilitat i transició ecològica, però en realitat continuen fent el mateix que ens ha dut a l’emergència actual. I al PV seguixen projectant obres faraòniques com l’ampliació del port de València (més les grans obres que duu implícites), els macrodipòsits de combustible del port d’Alacant, les línies de molt alta tensió de Castelló, l’ampliació de la CV-60 a la Safor, el nou bypass de València, el corredor mediterrani amb l’AVE2, les megacentrals fotovoltaiques pertot arreu, etc.

Jo no sé si els de dalt estan bojos o són estúpids, o ambdues coses, perquè només uns estúpids/bojos poden voler ampliar o construir més infraestructures i fomentar el transport motoritzat en plena emergència climàtica, quan tots sabem que aquest sector és el que més gasos d’efecte hivernacle emet i que anem a fregir-nos en poques dècades3. Quant a l’energia solar, és una de les grans solucions (i ja resulta més barata que les brutes energies convencionals) però a escala humana, damunt de sostres i terrasses on l’impacte ambiental és zero, no enmig de camps o muntanyes arrasant-los amb milions de plaques formigonades a terra com volen les grans companyies; com de maligne és aquest sistema, capaç de destrossar el medi ambient inclús amb l’energia solar, font de vida!

I damunt volen fer-ho amb les ajudes de la UE per a pal·liar la crisi de la pandèmia, uns préstecs que acabarem pagant d’una forma o altra nosaltres, el poble. Les grans empreses energètiques, constructores, automobilístiques, d’aviació, etc. ja tenen les urpes i els tentacles ben oberts per a agafar bona part d’eixos milions. Empreses que no han tingut pietat amb els treballadors aturats per les crisis successives i que han guanyat milers de milions durant aquestes crisis, ara volen rebre ajudes europees per a seguir fent més mal al medi ambient i ficar-nos en perill a tots… De vegades pareix que es burlen de nosaltres, per exemple quan malbaraten milers de milions en l’AVE mentre deixen podrir-se les rodalies i s’obliden de la via simple Gandia-Dénia, que connectaria els pobles de la costa i les capitals, o de la Via Verda Ribera-Safor que demanàrem fa 24 anys!
Tanta estupidesa, bogeria i poca vergonya ha originat una forta resistència popular, organitzada a partir de plataformes i coordinadores de grups ecologistes, veïnals i d’altres. Són lluites sectorials on s’unix el millor de cada lloc per a defensar la natura i la salut, però els grans mitjans informatius, molt dependents de bancs i companyies, les ignoren i fan el buit, de manera que tenen escassa ressonància mediàtica i no aconseguixen reunir els milions de persones que resultaran afectades pels projectes i que haurien de mobilitzar-se ara.

No obstant això, les lluites són nombroses i si aconseguírem unir-les (l’enemic és el mateix) podríem arribar a més gent, amb el qual tindríem més força i podríem influir molt més en les decisions polítiques. Tal vegada així passaríem del nivell actual de simple oposició al més elevat d’aplicació de solucions, obrint el camí cap a una societat vertaderament ecològica, solidària, pacífica i sostenible.

I els joves sou la clau. Els de baix sempre patim i paguem els errors i les malifetes dels de dalt, però els joves encara més perquè sou la carn de canó en les guerres i les víctimes propiciatòries en la pau, els qui heretareu el desastre climàtic i ecològic, els qui no teniu lloc en l’economia robotitzada4. Per tant, heu d’espavilar-vos i eixir al carrer, a defensar el vostre futur, si no voleu que vos el cremen5.

Com ara, que heu convocat per aquest divendres, 22 d’octubre, una Vaga pel Clima (com la que ja fan tots els divendres molts altres joves de tot el món) i contra l’ampliació del port de València, un macroatemptat contra el medi ambient, la salut i l’erari públic equivalent o major a què intentaren fer en El Saler els anys 70. Amb una manifestació unitària, junt amb desenes d’organitzacions entre les quals estarem Ecologistes en Acció, que ix a les 18:30 h de la plaça de Saragossa.
Eixe és el camí!

1 www.fondear.org/infonautic/Mar/El_Mar/Cambio-Climatico/Deshielo-Artico.asp
2 Els empresaris valencians volen fer-ne 4 vies d’AVE completament noves, 2 per a viatgers i altres 2 per a mercaderies, 4 (arramblant així amb quasi tots els diners del tren i deixant abandonades les rodalies, que utilitzem el 95% dels viatgers), quan millorant les actuals i completant la doble via ja valdria i ens costaria la dècima part o menys, amb un retard mínim… www.lariberaenbici.net/docs/ComunicatTren.pdf
3 www.rtve.es/noticias/20210821/antonio-turiel-csic-aumento-tres-grados-espana-habitable-norte/2162483.shtml
4 Una mostra més de la “intel·ligència” dels de dalt: mentre la major part dels joves esteu parats, als majors els allarguen la jubilació i volen fer-los treballar fins als 75 anys (fins que es moren pràcticament). No són més burros i malvats perquè no s’entrenen: www.eleconomista.es/economia/noticias/11406598/09/21/Escrivaaboga-por-un-cambio-cultural-para-trabajar-mas-hasta-los-75-anos.html
5 https://www.ecologistasenaccion.org/179252/joves-estan-cremant-el-vostre-futur/