La revista degana en valencià

València Capital Mundial del Disseny 2022. Què està passant?

28/10/2022

Al setembre de 2019, abans que ni sospitàrem de la pandèmia que ens cauria al damunt, el comitè de la World Design Organization ens comunicava que la ciutat de València havia estat designada Capital Mundial del Disseny per al 2022. A penes havia transcorregut poc més d’un any des que un conjunt reduït de persones del món empresarial, professional i institucional lligades al disseny decidiren llançar-se a la piscina i preparar un llibre de candidatura o bid book. El procés va ser accelerat, i el que volia ser un simple dossier de candidatura esdevenia un magnífic llibre de quasi 500 pàgines, amb imatge gràfica i maquetació del genial Ibán Ramón

Si en fem un resum, la Candidatura de València com a Capital Mundial del Disseny 2022 va ser una campanya liderada per la comunitat del disseny, recolzada això sí, pels governs regionals i municipals amb la intencionalitat d’evocar el potencial del disseny com motor fonamental per al desenvolupament de l’economia, la societat i la cultura valenciana mitjançant una sèrie de programes relacionats amb el disseny i la innovació.

Els objectius ambiciosos i concrets que ens plantejàvem eren: reconéixer València com una ciutat mediterrània amb un estil de vida i sociabilitat d’alta qualitat; reforçar la capacitat de la ciutat en matèria de creativitat i innovació; atraure talent i inversió estrangera directa; assolir el desenvolupament econòmic de la ciutat mitjançant un nou model urbà; superar la crisi reputacional, i promoure una certa millora en l’autoestima.

Ara ja estem al 2022 i, a banda de gaudir l’any i la seua densa programació, cal preparar l’avaluació de l’esdeveniment. Ja sabem que a les acaballes de juny, més del 50 % de la població de l’àrea metropolitana de València coneix d’alguna manera que s’està celebrant la capitalitat i més de 45.000 persones han participat en algun acte organitzat per la WDC2022. També sabem que el grau de suport a la iniciativa és molt elevat i, en una escala d’1 a 10, assoleix el valor de 8,4 per part de la ciutadania en general. També sabem que hi ha més visitants/turistes a València que a altres ciutats espanyoles si comparem amb les dades de 2019 (abans de la pandèmia). Estem, per tant, estimant que sols en el primer trimestre de 2022 ja podem identificar uns 50.000 visitants de més que podrien estar relacionats de manera directa o indirecta amb la WDC2022, i d’aquests uns 20.000 serien visitants internacionals.

L’avaluació de l’impacte del World Design Capital València 2022 es basa en una important proposició, és a dir, que els esdeveniments culturals de gran escala poden produir un ampli i profund impacte a l’àrea local. Com a esdeveniment cultural d’abast global, el programa World Design Capital pot tenir impactes considerables de dues maneres. Una es reflecteix principalment en les externalitats positives que té per a l’economia local la celebració d’un any d’esdeveniments i activitats orientats al disseny; l’altra és l’impacte més ampli sobre les persones i les comunitats on viuen, més enllà de l’impacte econòmic, principalment en termes d’intercanvi de coneixements, sensibilització, creació de capacitats, qualitat de vida, activisme social i sostenibilitat mediambiental, entre d’altres. Aquest darrer conjunt d’impactes prové principalment de la integració de la pròpia cultura del disseny i la innovació en el disseny en la realitat urbana de València i la seua àrea metropolitana.

Des de l’Acadèmia, és el moment d’arromangar-se i aclarir els impactes de la cultura i la creativitat, tant des del punt de vista conceptual com empíric, i fer-ho amb excel·lència com correspon a una comunitat que vol posicionar-se en l’avantguarda de la generació del coneixement. Però crec que el llegat principal d’aquesta WDC2022 serà la generació d’una xarxa de contactes i la transferència de coneixement sobre la importància del disseny com a metodologia per a la resolució col·lectiva de problemes i l’ús del disseny com a facilitador de la innovació.

València, en aquest moment, més enllà d’eslògans promocionals i de màrqueting turístic, és efectivament la capital mundial del disseny.