La revista degana en valencià

Via Escènica, un projecte emergent

01/02/2022

Fa només un mes, des d’aquesta pàgina, ens congratulàvem de la normalitat que l’estiu havia portat a les arts escèniques valencianes i anunciàvem l’arribada dels festivals de tardor: la Mostra de Mim de Sueca, Pallassos i Pallasses de Xirivella, Russafa Escènica (tots ells amb èxit de públic i crítica, tot i que l’oratge deslluïra alguns dels moments importants, sobretot a Sueca), però també l’inici de programacions de pobles i ciutats, festivals més humils, sessions escolars com ara Anem al Teatre. I a hores d’ara encara podem anunciar el final de pràcticament les restriccions al món de la cultura i la tornada als aforaments complets, tot i que la cultura sempre ha sigut segura.

Volem, però, parlar d’una nova iniciativa que ens ha semblat força interessant; un projecte de Jerónimo Cornelles i el seu equip per a la XI edició de Russafa Escènica, enguany amb el subtítol de #reset, que ha tingut un cert poder revulsiu i sanador per a la professió. Via Escènica és, segons els creadors: «una nova aposta per la creació emergent, la descentralització artística i la creació de nous públics» (literal del programa). El projecte consisteix en la descentralització dels vivers (peces curtes de creadors/es emergents) a través de residències en set pobles més o menys propers a la ciutat (Alboraia, Aldaia, Almussafes, Bellreguard, Foios, Picassent i Sollana). Durant el mes de juliol, cada poble acull un viver a les seues instal·lacions per a la fase de creació i implantació de la peça, i almenys en dues ocasions, que normalment n’han sigut més, 10 persones del poble assisteixen al procés de creació i hi participen activament, normalment alumnes de les escoles de teatre o bé públic assidu a la programació municipal. Posteriorment, al setembre, durant la realització del festival, les deu persones assisteixen a la representació dels altres sis vivers i entre tots puntuaran les sis peces per a una posterior programació a l’escenari del seu poble. Cada municipi signa un conveni amb el festival pel qual es compromet a programar en un dia abans de l’estiu de 2022 tres vivers: el que s’ha creat com a residència al propi municipi i els dos que més han agradat a les 10 persones participants. El caixet és a càrrec de l’ajuntament corresponent.

Coordinat per Santiago Ribelles, Via Escènica ofereix avantatges per a totes les parts implicades: el festival aconsegueix espais de residència per a la creació de les noves creacions, així com també escenaris per a la seua exhibició més enllà del festival. Així assegura nou públic, persones que d’altra manera estranyament haurien assistit al festival, almenys en la versió d’espais i temps poc convencionals com els vivers. Els municipis compten amb nous reptes escènics i amb noves activitats per a persones interessades en el teatre, però que difícilment haurien participat directament en un procés creatiu que després veuran damunt de l’escenari. Participació igualment directa en el procés de la programació del teatre municipal, conjuntament amb l’equip programador, fet que facilita la creació de públic i també la participació ciutadana en tots els processos escènics. Però, també, que les creadores i els creadors ho facen des d’una perspectiva nova i oberta a suggeriments, idees i dubtes directes.

Sens dubte, un projecte interessant que aplaudim i que animem a la seua continuïtat i a propostes similars des d’altres festivals i mostres. I ara ja amb l’aforament complet: la cultura és segura.