La revista degana en valencià

Esteles químiques i més conspiracions 5G i SARS-COV-2

05/08/2021

La teoria de la conspiració de les chemtrails (esteles químiques en anglès) planteja la creença errònia que les esteles deixades pels avions a gran altura consisteixen en agents químics o biològics ruixats per diversos objectius que inclouen guanys econòmics (per exemple, manipular preus de futurs o causar malalties a les persones per beneficiar les companyies farmacèutiques o perquè els agricultors hagen de comprar llavors transgèniques a Monsanto), control de la població o proves d’armes (ús del clima com a arma o proves d’armes químiques o biològiques). Una d’aquestes idees és que els núvols s’estan sembrant amb materials conductors d’electricitat com a part d’un programa massiu d’armes electromagnètiques basat en el Programa d’Investigació d’Aurora Activa d’Alta Freqüència (HAARP).

Per una banda, eren tants i tant diferents els motius i, per una altra, eren tants els pilots involucrats (una conspiració es pot mantenir si són pocs els que la coneixen) sense interessos clars (fumigarien les seues famílies?) que per això aquesta teoria de la conspiració no ha tingut molta difusió. Sols és particularment afavorida pels grups d’ultradreta perquè encaixa bé amb la profunda desconfiança cap al govern que els caracteritza.

Però tot s’ha aclarit quan s’ha ajuntat amb altres conspiracions. Primera, Trump va afirmar en molts dels seus tweets que el SARS-CoV-2 és un organisme artificial que s’ha escapat d’un laboratori a la ciutat de Wuhan, origen oficial de la pandèmia, o, pitjor encara, l’han deixat anar. Per altra banda, s’ha afirmat que la radiofreqüència de la xarxa 5G està emmalaltint directament les persones o està deprimint el seu sistema immunològic, com ja hem posat de manifest en un article anterior: https://revistasao.cat/teories-conspiranoiques-del-5g/.

Ara açò es completa amb la teoria que lʼARN, material genètic de certs virus, reaccionaria amb els elements biològics fumigats des del cel, a través de les ones de 60 GHz del sistema 5G. D’aquesta manera, es podria activar i desactivar la infecció a discreció, en qualsevol moment i lloc. Tres conspiracions al preu d’una i reforçant-se entre elles.

Què en diu la ciència al respecte? Els motors dels avions emeten vapor d’aigua, diòxid de carboni CO2 i petites quantitats d’òxids de nitrogen (NOx), d’hidrocarburs, CO, gasos de sofre i partícules de sutge i metall formades per la combustió a alta temperatura del combustible d’avió. Igual com fan els motors de combustió interna dels nostres vehicles.

Es formarà un estel de vapor si, a mesura que els gasos d’escapament es refreden i es barregen amb l’aire circumdant, la humitat augmenta o la temperatura disminueix prou perquè es produïsca condensació d’aigua líquida. És el mateix fenomen que es produeix quan tenim una beguda freda i es condensa el vapor d’aigua de l’atmosfera en la seua superfície.

En resum, els científics sempre han negat que hi haja esteles químiques, explicant que els rastres al cel són simplement esteles de vapor persistents i hi ha evidència d’esteles de vapor de llarga durada en les fotografies dels primers avions de reacció (així es denominaven) de la Segona Guerra Mundial.

És ben cert que l’avió és el mitjà de transport més contaminant, amb una emissió de 285 grams de CO2 per passatger i quilòmetre, un creuer 251 g (quasi tant com l’avió), un camió 185 g, una furgoneta 158 g, un cotxe de gasolina 104 g, una motocicleta 72 g, un autobús 68 g i un tren emet 14 g, tots ells per km/passatger, segons l’Agència Europea del Medi Ambient. Això explica la decisió de França de prohibir els vols interns si el viatge es pot completar en tren en dues hores i mitja o menys.